تامین آب آشامیدنی سالم با بهره‌گیری از انرژی خورشید

یکشنبه 17 فروردین 1399 ساعت 17:50

یک مخترع انگلیسی، با معرفی یک فناوری جدید مبتنی بر پنل‌های خورشیدی، تصمیم به متحول کردن فرآیند‌های تولید و دسترسی به آب آشامیدنی سالم دارد.

تامین آب آشامیدنی سالم با بهره‌گیری از انرژی خورشید

یک مخترع انگلیسی، با معرفی فناوری جدیدی که مبتنی بر استفاده از پنل‌های خورشیدی است، تصمیم به متحول کردن فرآیند‌های تولید و دسترسی به آب آشامیدنی سالم دارد. این فناوری ارزان و مقرون‌به‌صرفه می‌تواند زندگی در بسیاری از مناطق دور از دسترس را تسهیل کند و سالیانه جان صدهاهزار نفر را نجات دهد.

«باری جانستون» (Barry Johnston) کارآفرین و مخترع اهل چستر، پیش از این در زمینه عرضه پنل‌های خورشیدی فعالیت داشت. وی با هدف تأمین آب گرم برای شستشو و استحمام، پنل‌هایی را به مشتریان مختلف عرضه می‌کرد که با دشوار شدن رقابت‌ها، مجبور به کنار گذاشتن این کسب‌وکار شد.

در ادامه، وی به فکر فرو رفت که از انرژی خورشید، برای پاستوریزه کردن آب به‌عنوان یک نوشیدنی بی‌خطر استفاده کند. بسیاری از کشور‌ها و مناطقی که با مشکل کمبود آب آشامیدنی روبرو هستند، عمدتاً آفتاب بسیار خوبی در تمام ایام سال تجربه می‌کنند و این منبع لایزال می‌تواند یک مزیت بزرگ برای رفع مشکل مذکور باشد.

بیشتر بخوانید: آمادگی سازمان فضایی برای خدمات رسانی در روزهای شیوع کرونا

جانستون که ایده خود را در بسیاری از کشور‌های جهان به ثبت رسانده است، در این خصوص می‌گوید: یکی از بزرگترین قاتلان انسان‌ها در سراسر جهان، آب آلوده به باکتری‌ها و ویروس‌هاست. من در کودکی، به دلیل هپاتیت ناشی از آب آشامیدنی، تا پای مرگ پیش رفتم و این ایده همیشه در ذهنم وجود داشت که چگونه می‌توان آبی تمیز و سالم تولید کرد.

دستگاه ابداعی این مخترع خوش‌فکر، روزانه قادر به تولید یک‌چهارم تن آب آشامیدنی سالم و عاری از باکتری و ویروس است که احتمالاً می‌تواند آب مورد نیاز یک جامعه کوچک محلی را تأمین نماید. علاوه بر این، با استقرار سریع و چندساعته این دستگاه در محیط‌هایی مانند اردوگاه پناه‌جویان، نیاز به بطری‌های پلاستیکی آب آشامیدنی که آلاینده محیط‌زیست هستند نیز رفع می‌شود.

جانستون که از کمک‌های فنی و تجهیزاتی دانشگاه لیورپول بهره‌مند است، برای آزمایش و بررسی عملکرد فناوری خود، مشارکت با یک دانشگاه واقع در کنیا را آغاز کرده است. تجاری‌سازی این فناوری، نیازمند سرمایه‌گذاری چند میلیون پوندی و این امر در گرو تأمین مالی از سوی سرمایه‌گذاران علاقه‌مند است.

عملکرد موفق فناوری در مراحل آزمایشی می‌تواند توجه سرمایه‌گذاران بالقوه را جلب و مسیر تجاری‌سازی را تسطیح کند. البته جانستون بر این نکته تأکید دارد که هدف اصلی وی، نجات جان انسان‌ها است و درآمدزایی، در رتبه بعدی اهمیت قرار دارد. وی در این خصوص می‌گوید: من دوست دارم از راه فناوری ابداعی خودم درآمدزایی کنم، اما نکته اصلی، نجات جان انسان‌هاست.

گفتنی است که امروزه انرژی خورشیدی به‌عنوان یکی از مظاهر انرژی پاک، توجه بسیاری از صنایع را به خود جلب کرده است و روزانه کاربرد‌های جدیدی برای آن توسعه می‌یابد. از جمله نوآوری‌های جالب توجه در این حوزه، می‌توان به سقف‌های خورشیدی تسلا، الهام از گل آفتابگردان برای شارژ خورشیدی باتری خودرو‌های الکتریکی و فناوری پنل‌های خورشیدی شارژ تبلت‌ها اشاره نمود. بدیهی است که این نوآوری‌ها، نیازمند حفاظت است و از همین رو، سالیانه مجموعه گسترده‌ای از درخواست‌های ثبت اختراع با موضوع انرژی خورشیدی و کاربرد‌های آن، از سوی متقاضیان مختلف در سراسر جهان به ثبت می‌رسد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان