واریز ۲۵ درصد از مالیات بر ارزش افزوده قبوض برق به حساب ساتبا

سه شنبه 08 بهمن 1398 ساعت 10:48

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر کردند: بیست و پنج درصد از مالیات بر ارزش افزوده قبوض مشترکین برق پس از واریز به خزانه داری کل کشور به حساب سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران واریز می‌شود.

واریز ۲۵ درصد از مالیات بر ارزش افزوده قبوض برق به حساب ساتبا

نمایندگان در ادامه ماده ۴۳  لایحه مالیات بر ارزش افزوده را در جلسه علنی سه شنبه مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که بر اساس این مصوبه مجلس، بیست و پنج درصد از مالیات موضوع ماده (۷) این قانون دریافتی از قبوض برق مشترکین، همزمان با دریافت توسط سازمان امور مالیاتی، به حساب ویژه ای نزد خزانه داری کل کشور واریز می‌شود.

نمایندگان همچنین خزانه‌داری کل کشور را مکلف کردند: مبالغ دریافتی هر ماه را تا پانزدهم ماه بعد به حساب سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران (ساتبا) واریز نماید. عدم تخصیص مبلغ مذکور در حکم تصرف غیرمجاز در اموال عمومی است. ۱۰۰ درصدمنابع دریافتی موضوع این ماده از طریق ردیف یا ردیف هایی که برای این منظور در قوانین بودجه سنواتی پیش بینی می شود، صرف خرید تضمینی برق تجدیدپذیر و پاک غیردولتی با اولویت مناطق محروم و روستاها می شود.

همچنین در ماده ۴۴  مصوب شد؛ عوارض‌ و جریمه های آلایندگی موضوع ماده (۲۹) این قانون پس از واریز به حساب تمرکز وجوه اداره کل امور مالیاتی استان برای هر شهرستان به نسبت جمعیت بین شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها (سهم روستاهای فاقد دهیاری و مناطق عشایری) همان شهرستان توزیع می شود. در صورتی که آلودگی واحدهای بزرگ تولیدی (پنجاه نفر و بیشتر) به بیش از یک شهرستان در یک استان سرایت کند، عوارض آلایندگی هر شهرستان به نسبت جمعیت، اثر پذیری و فاصله از واحد آلاینده، در کمیته‌ای مرکب از رئیس سازمان برنامه و بودجه استان و فرمانداران شهرستان‌های ذی‌ربط، مدیرکل محیط زیست و مدیرکل امور مالیاتی استان بین شهرستان‌های متأثر توزیع می‌شود.

در تبصره های ۱ و ۲ این ماده؛ در صورتی که شهرستان‌های متأثر از آلودگی در دو یا چند استان واقع شده باشند، اعضای کمیته توزیع‌کننده عوارض آلودگی واحدهای بزرگ (پنجاه نفر و بیشتر) متشکل از نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور، رؤسای سازمان های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌های ذی‌ربط، نماینده سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده ادارات کل امور مالیاتی استان‌های مربوطه براساس سیاست‌های اعلامی سازمان برنامه و بودجه کشور اقدام به توزیع عوارض آلودگی می‌کنند. عوارض و جریمه های آلایندگی در مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در مواردی که شهرداری و یا دهیاری در مناطق مذکور مستقر نمی باشد، حسب مورد به حساب منطقه آزاد تجاری-صنعتی و یا ویژه اقتصادی مربوطه واریز می گردد.

براساس ماده ۴۵؛ یک واحد درصد مالیات دریافتی سهم دولت موضوع ماده (۷) این قانون، همزمان با دریافت توسط سازمان، به حساب خزانه داری کل کشور واریز می شود. خزانه­ داری کل کشور مکلف است مبالغ دریافتی هر ماه را تا پانزدهم ماه بعد مطابق سهم‌های مشخص شده در جدول پیوست به حساب دستگاه‌های مذکور واریز نماید.

در ماده ۴۶ مصوب شد؛ عوارض و جریمه های موضوع بندهای «الف» و «ب» ماده (۳۱) این قانون به صورت مستقیم به حساب شهرداری ها و یا دهیاری های محل سکونت مالک که هنگام صدور پلاک انتظامی ثبت شده است، واریز می گردد. شهرداری های شهرهای آلوده مکلفند ۱۰۰ در درصد درآمد حاصل از عوارض موضوع بند «ب» ماده (۳۱) این قانون را برای کمک به توسعه و نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی شهرهای آلوده هزینه نمایند.

با موافقت نمایندگان ماده ۴۷ این لایحه حذف و مواد باقیمانده نیز برای اصلاحات و بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد.

منبع: ایرنا