احداث نیروگاه خورشیدی در فضا/فرستادن انرژی خورشیدی به زمین

شنبه 07 دی 1398 ساعت 10:44

کشور چین در اقدامی حیرت انگیز قصد دارد یک نیروگاه خورشیدی در فضا برپا کند و انرژی به دست آمده را با تبدیل به ریزامواج یا لیزر در فضا به زمین بفرستد.

احداث نیروگاه خورشیدی در فضا/فرستادن انرژی خورشیدی به زمین

انرژی خورشیدی ممکن است تا سال ۲۰۳۵ به یک سطح کاملاً جدید صعود کند، زیرا مهندسان هوافضا در چین قصد دارند انرژی خورشید را در فضا استحصال کنند و به زمین بفرستند.

آکادمی فناوری فضایی چین(CAST) اظهار داشته است که این کشور در آینده‌ای نه چندان دور این کار را عملی خواهد کرد و یک نیروگاه خورشیدی در فضا بنا می‌کند.

این کار باعث کاهش شدید مصرف سوخت‌های فسیلی فعلی می‌شود.

چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ یک ایستگاه خورشیدی با ظرفیت ۲۰۰ تن مگاوات در فضا بسازد.

به گفته "وانگ لی" یکی از محققان این پروژه در CAST، این ایستگاه، آن بخش از انرژی خورشید را که هرگز به زمین نمی‌رسد، جذب می‌کند. وی این اطلاعات را در ششمین همایش مهندسی چین و روسیه که در هفته گذشته در شیامن چین برگزار شد، به اشتراک گذاشت.

وانگ خاطرنشان کرد: این انرژی در فضا به ریزامواج(مایکروویو) یا لیزر تبدیل می‌شود و به زمین بازتابانده می‌گردد تا به مصرف ما برسد.

وی افزود: ما امیدواریم که همکاری‌های بین‌المللی را تقویت کرده و پیشرفت‌های علمی و فناورانه داشته باشیم تا بشر بتواند به رویای انرژی پاک بی حد و حصر برسد.

این امر با توجه به اینکه میزان سوخت‌های فسیلی که در حال حاضر از آنها استفاده می‌کنیم رو به کاهش است، بسیار مورد استقبال خواهد بود. بدین ترتیب تأثیرات منفی مصرف سوخت‌های فسیلی بر محیط زیست نیز کاهش خواهد یافت.

وانگ خاطرنشان کرد: این روش بهره برداری از انرژی می‌تواند یک منبع تغذیه معتبر برای ماهواره‌ها، مناطق محروم در زمین و همچنین مناطق دور افتاده فراهم کند.

این ایده برای اولین بار در سال ۱۹۴۱ مطرح شد که "آیزاک آسیموف" نویسنده داستان‌های علمی-تخیلی در مورد مفهوم استفاده از انرژی از فضا نوشت. سپس در سال ۱۹۶۸ یک مهندس هوافضای آمریکایی به نام "پیتر گلیزر" پیشنهاد رسمی برای تاسیس این نیروگاه واقع در فضا را ارائه داد.

چین برای شروع این پروژه در حال ساخت یک پایگاه آزمایشی در "بیشان" با سرمایه ۲۰۰ میلیون یوان(۲۸.۴ میلیون دلار آمریکا) است. این پایگاه در مورد انتقال انرژی به صورت بی‌سیم با قدرت بالا و چگونگی تأثیر آن بر محیط ما تحقیق خواهد کرد.

وانگ می‌گوید اگر همه چیز به برنامه ریزی پیش برود، این کار می‌تواند صنایع حمل و نقل فضایی تجاری را نیز بهبود بخشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا