عرضه سلول های خورشیدی رنگدانه ای دوستدار محیط زیست در کشور

دوشنبه 15 اردیبهشت 1399 ساعت 12:32

محققان کشور نوع جدیدی از سلول های خورشیدی حساس شده با رنگ زاها را تولید کردند که علاوه بر راندمان بالا، مشکلات زیست محیطی را در پی ندارد.

عرضه سلول های خورشیدی رنگدانه ای دوستدار محیط زیست در کشور

جواد مختاری مجری این طرح گفت: سلول های خورشیدی حساس شده به رنگ به علت مقرون به صرفه بودن و انعطاف پذیری بالا جایگزین مناسبی برای سلول های خورشیدی سیلیکونی شده اند.

وی ادامه داد: در این پروژه، برای کاهش هزینه ها و مشکلات زیست محیطی رنگ زایی طراحی شده است که متشکل از یک الکترون دهنده و الکترون کشنده قوی است.

مختاری ادامه داد: با توجه به این نکته که در این دسته از سلول های خورشیدی مهمترین جزء تاثیرگذار بر افزایش راندمان تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریکی، رنگ زا است، تحقیقات گسترده ای در این زمینه در حال انجام است و تلاش ها برای افزایش راندمان تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریکی هر روز افزایش می یابد. اما بسیاری از این اقدامات از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست و همچنین مشکلات زیست محیطی را به دنبال دارند.

مجری طرح خاطر نشان کرد: تا به حال رنگ زاهای گوناگونی طراحی شده است که برخی از آنها نیاز به مواد اولیه و کمکی فراوان یا حتی سمی دارند و به دلیل داشتن ساختاری بزرگ و پیچیده، مراحل سنتز آنها طولانی و دشوار است. در این پروژه، سنتز رنگزایی با ساختاری ساده و موثر به همراه مراحل سنتز آسان، مقرون به صرفه و عاری از هرگونه آلودگی برای محیط زیست دنبال شد.
 

منبع:ایسنا