نحوه تمیز کردن پنل‌های خورشیدی

دوشنبه 30 دی 1398 ساعت 10:43

در صورت تمایل به تمیز کردن پنل‌های سیستم خود می‌توانید از افراد متخصص کمک گرفته و یا خود به این کار اقدام نمایید. برای بررسی زمان تمیز کردن پنل‌ها می‌توانید از ۲ روش استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن پنل‌های خورشیدی

در اولین روش می‌توانید با انجام بازرسی‌های دوره‌ای از تمیز بودن پنل‌ها اطمینان حاصل کنید و یا در صورت نیاز آن‌ها را تمیز کنید. در روش دوم می‌توانید از سیستم‌های مانیتوریتگ استفاده کرده و در صورت مشاهده افت راندمان سیستم اقدام به تمیز کردن پنل‌ها نمایید.

برای تمیز کردن پنل‌های سیستم خود به مواد شوینده (مانند صابون‌های مایع) و آب نیاز خواهید داشت. در صورتی که بارش باران در منطقه شما کم می‌باشد انجام این کار به صورت دوره‌ای امری ضروری می‌باشد.
در صورت بزرگ بودن نیروگاه، شما باید به این عمل به عنوان یک هزینه نگهداری دائم نگاه کرده و برای آن حتما برنامه و پلن مشخصی داشته باشید. البته سیستم شما باید به گونه‌ای طراحی و اجرا شود که امکان راه رفتن در بین آرایه‌ها و شستشوی راحت آن‌ها وجود داشته باشد، وگرنه بعد‌ها با مشکل روبرو خواهید شد. اتصالات و کابل‌ها باید طوری اجرا شده باشند که با تمیزکاری و شستشو خللی در سیستم شما ایجاد نشود. با این حال شما برای شستشوی پنل در نیروگاه خورشیدی مگاواتی دو روش را به شما پیشنهاد می‌کنیم که با بررسی باید یکی از آن‌ها را به کار گیرید. یکی به روش دستی و به کمک نیروی انسانی و دیگری به کمک روش‌های مکانیزه و ربات‌های شستشوگر.
ادامه در مطالب بعدی پست خواهد شد.