قسمت سوم شستشوی پنل ها: شستشوی مکانیزه پنل خورشیدی

سه شنبه 15 بهمن 1398 ساعت 11:53

زمانی که شما بخواهید از روبات استفاده کنید، این کار باعث می‌شود سرعت شستشو بالاتر برود، میزان آب کمتری استفاده شود و از نیروی کار کمتری استفاده خواهید کرد.

قسمت سوم شستشوی پنل ها: شستشوی مکانیزه پنل خورشیدی

این نیروی کار جهت جابه جایی روبات شستشوگر و عوض کردن ردیف آن، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ و به حداکثر ۲ نفر احتیاج است. البته این منوط به حالتی است که از یک روبات استفاده کنید. ممکن است در یک مزرعه خورشیدی به بیش از یک روبات احتیاج باشد. برای آنکه بدانید آیا از لحاظ هزینه‌ای استفاده از روبات به صرفه است یا خیر، این به نسبت میزان آلودگی آن مکان و مقیاس نیروگاه، میزان در دسترس بودن آب و عوامل دیگر بستگی دارد.

 

ربات شستشوی پنل خورشیدی با توجه به تاثیر مستقیمی که در افزایش راندمان سیستم دارد، پیش بینی می‌شود در مدت یک و نیم تا سه سال هزینه خود را بازگرداند. در مناطقی که دارای میانگین گرد و غبار متوسط تا بالایی هستند، مانند بخش‌هایی از جنوب و مرکز، آلودگی در روز‌های عادی، به ازای هر روز میزان ۰.۴% تا ۰.۸% کارایی کلی سیستم را پایین می‌آورند و اگر انباشته شود بخش قابل توجهی از راندمان سیستم را می‌کاهد.

در روز‌هایی که تندباد‌ها و گرد و غبار غلیظ باشد، ممکن است تا حداکثر ۶۰% کارایی سیستم خورشیدی را پایین آورد. ربات شستشوی پنل خورشیدی بصورت شارژی است و با هر بار شارژ حدود ۵ تا ۸ ساعت قابل استفاده است. یکی از دلایلی که ما استفاده از ربات شستشوی پنل را پیشنهاد می‌کنیم این است که اینکار علاوه بر بالا بردن راندمان سیستم، هزینه‌های نگهداری را هم به میزان قابل توجهی پایین می‌آورد.

در پایان توجه داشته باشید که تمیز کردن پنل‌های خورشیدی در مناطقی که دارای بارش‌های فصلی می‌باشد و یا مقدار گرد و غبار در آن مناطق کم بوده از اهمیت بالایی برخوردار نمی‌باشد و پرداخت هزینه‌های بالا برای بستن قرارداد‌های نظافت امری توجیه پذیر نخواهد بود.