اجزای تشکیل دهنده نیروگاه خورشیدی

شنبه 17 اسفند 1398 ساعت 20:19

در این پست قصد داریم تا اجزای نیروگاه خورشیدی را بررسی کنیم.

اجزای تشکیل دهنده نیروگاه خورشیدی

1- پنل خورشیدی: این سلول ها مربع های نازک دیسک ها یا فیلم هایی از جنس نیمه هادی هستند که ولتاژ و جریان کافی را در زمان قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید تولید می کند. پنل‌های خورشیدی متداول به دو نوع مونو کریستال و پلی کریستال تقسیم می‌شوند. (برای بررسی جزیی تر اینجا کلیک کنید.)
.
2-اینورتر خورشیدی:وسیله ایست که جریان مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) برای مصرف، تبدیل می کند.
اینورترهای خورشیدی به دو نوع منفصل از شبکه و متصل به شبکه تقسیم می‌شوند.  (برای بررسی جزیی تر اینجا کلیک کنید.)
.
3-تابلو برق و تجهیزات:عبارت است از فضايي که تجهيزات برقی در آن نصب می شوند.
.
4-باتری خورشیدی:باتری ها انرژی الکتریکی را به صورت شیمیایی در خود ذخیره می کنند. در سامانه های فتوولتاییک باتری خورشیدی وظیفه پشتیبانی در طول شب و در روزهای ابری را به عهده دارند.(برای بررسی جزیی تر اینجا کلیک کنید.)
.
5-کنتور برق: یکی از اجزای سیستم خورشیدی کنتور برق دوطرفه می‎‌باشد که میزان برقی را که به شبکه تزریق می‌شود و یا از شبکه دریافت می‌شود را محاسبه و ثبت می‌کند.
مازاد یا کمبود انرژی الکتریکی تولیدی به ترتیب در طول روز و در طول شب یا روز‌های ابری بر حسب کیلووات‌ساعت به شبکه تزریق یا از شبکه تأمین می‌گردد. مقادیر آن توسط این نوع کنتور محاسبه می‌گردد. هر چند که به صورت استاندارد کنتور‌های دو طرفه بهتر است در این سیستم‌ها استفاده شود، اما الزامی برای نصب کنتور دو طرفه نیست و می‎توان برای تزریق برق تولید شده از یک کنتور مستقل استفاده کرد.