پدیده فتوولتاییک چیست؟

شنبه 03 اسفند 1398 ساعت 14:20

پدیده فوتوولتاییک پدیده ایست که انرژی خورشیدی را مستقیماً به انرژی الکتریکی تبدیل می کند ، این نام نشات گرفته از کلمه photo به معنی نور و voltaic به معنی الکتریسیته میباشد

پدیده فتوولتاییک چیست؟

تبدیل مستقیم انرژي خورشید به الکتریسیته معمولاً به وسیله سـلول هـاي فتوولتاییـک صـورت مـی گیـرد کـه از اثـر فتوولتاییک استفاده می کنند. اثر فتوولتاییک بر اساس اثر متقابل فوتونهایی بـا انـرژي برابـر بـا یـا بـیش از انـرژي بانـد ممنوعه مواد فتوولتاییک است. ماژولهـاي فتوولتاییـک انـرژي خورشـید را بـدو ن آلـودگی و سـر و صـدا و نو سـانات بـه الکتریسیته تبدیل می کنند. انرژي خورشید چگالی انرژي کمی دارد و بنابراین، ماژولهاي فتوولتاییک بایـد سـطح زیـادي داشته باشند تا بتوانند انرژي کمی تولید کنند. سیستمهاي فتوولتاییک در شـبکه هـا ي قـدرت بـه هـم پیوسـته از مبـدل استفاده می کنند تا جریان dc تولید شده به وسیله آرایه هاي فتوولتاییک به جریان ac متناسب با ولتـاژ و فرکـانس مـورد نیاز در شبکه برق تبدیل شود.
اگرچه انواع مختلف سیستمهاي فتوولتاییک وجود دارد، اما همه آنها متشکل از سه جزء اصلی هستند: مـاژول کـه انرژي خورشید را به الکتریسیته تبدیل می کند؛ مبدل که الکتریسیته را به جریان متناوب تبدیل می کنـد تـا از آن بتـوان در مصارف مختلف خانگی استفاده کرد؛ و احتمالاً باتري که انرژي الکتریسیته اضافی تولید شـده در سیسـتم را ذخیـره می کند. دیگر اجزاي جانبی سیستم عبارتند از: سیم ها، سوئیچ براي قطع جریان، سازه هاي پشتیبانی و غیره.