برای نیروگاه های بزرگ هر چندوقت یکبار باید پنلها را تمیز کنیم؟

چهارشنبه 23 بهمن 1398 ساعت 12:13

وقتی هر ماده ای (گردو خاک، آلاینده های شیمیایی، برف و...)بر روی شیشه پنل بنشیند باعث می شود فوتونهای انرژی کمتری به سطح سلول برسند و جریان و نهایتا توان کمتری توسط پنل خورشیدی تولید شود و درآمد نیروگاه افت میکند. بنابراین پنلها را باید تمیز کنیم تا از این کاهش درآمد جلوگیری شود.

برای نیروگاه های بزرگ هر چندوقت یکبار باید پنلها را تمیز کنیم؟

 وقتی هر ماده ای (گردو خاک، آلاینده های شیمیایی، برف و...)بر روی شیشه پنل بنشیند باعث می شود فوتونهای انرژی کمتری به سطح سلول برسند و  جریان و نهایتا توان کمتری توسط پنل خورشیدی تولید شود و درآمد نیروگاه افت میکند. بنابراین پنلها را باید تمیز کنیم تا از این کاهش درآمد جلوگیری شود.

آیا فرآیند تمیزکاری پنلها هزینه بر نیستند؟ با توجه به هزینه شستشو و درآمد ناشی از تمیزی پنل، باید برنامه ریزی مناسب برای بهینه بودن زمان شستشو (موازنه درآمد به هزینه) انجام شود بدین شکل که در چه درصدی از کاهش انرژی رسیده به سطح سلول،زمان مناسبی برای شستشو است. درصد که به دست آمد، باید توجه کنیم که چگونه این درصد را مانیتور کنیم؟

 یکی از بهترین روشها، روش هوشمند آلاینده سنجی است. شرکتهای متعددی دستگاه های هوشمند سنجش آلودگی روی پنل را ساخته اند. به این شکل که بسته به ظرفیت نیروگاه یک یا چند سنسور در نیروگاه نصب می شود و میزان آلودگی روی پنل را میسنجند و تیم شستشو بر اساس درصدهای تعریف شده در زمان مناسب اقدام به شستشو می کنند.